läcker chokladmousse.

HEJSAN!
jag sitter på datan och kollar efter mumsiga recept och har hittat ett som såg super mumsigt ut.
tror nog det blir att göra den, fast inte nu då. men på lördag eller söndag.
ähh vi får se.
här är receptet iallafall till någon som är kvällsbakerska :D.

för 2 personer:
Svårighetsgrad: Medel
Tid: 15 min (+ 4 tim)

 

INGREDIENSER  
 

Mörk choklad (70%-)

200,0 

gram

 

Vispgrädde

3,0 

dl

 

Ägg (gula)

3,0 

styck

 

Mörk rom

3,0 

msk

 

Strösocker

0,5 

dl

 

Vatten

0,5 

dl

 

 

 

 

 

Tillbehör:

 

 

 

Florsocker till garnering

 

 

 

Riven mörk choklad

 

 

 

Physalis

 

 

 

 

TILLAGNING
  1. Blanda socker och vatten i en tjockbottnad kastrull och låt koka i 3 minuter.

  2. Lägg i chokladen och låt den smälta.
    Ta av från plattan.

  3. Vispa under tiden grädde till fast skum och vänd försiktigt ner äggulor och rom.

  4. Blanda försiktigt chokladsmet och romgrädde. Fyll i portionsform.

  5. Låt moussen stå minst 4 timmar i kylskåp, tills den satt sig/stelnat. Skär choklad tunt med vass kniv till tunna spån.

  6. Stjälp ur moussen på tallrik.
    Sikta florsocker och strö över chokladspån.
    Garnera med några physalis.



PUSS / Henny

Kommentarer
Postat av: Gunbritt

Nämen oj så smaskigt! Kanske borde pröva och göra en kladdkaka jag med.

Trevlig helg!

2009-09-04 @ 22:44:31
Postat av: Gunbritt

Ojsan, chokladmousse var det visst. Inte kladdkaka. Fel av mig. Trevlig helg åter igen!

2009-09-04 @ 23:25:44
Postat av: Henny

Jo visst låter det mumma ?

det tycker jag att du ska!

trevlig helg ja !

2009-09-04 @ 23:26:48
URL: http://mhmat.blogg.se/
Postat av: Henny

Jo det är choklad mousse. Kladdkakor hittar du längre ner.

Trevlig helg!

2009-09-05 @ 07:10:06
URL: http://mhmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0