chokladmuffins. [email protected]

tjenixen!
nu sitter jag och argit i vårat blogg rum ( garaget) och lyssnar på bruce springsteen <33 marigt stickar och jag skriver det här och letar recept.
och nu har jag hittat ett som såg gott ut, eller vad tror ni?

chokladmuffins.

Ingredienser (12 portioner)

  • 2 ½ dl strösocker
  • 4 dl vetemjöl special
  • 2 msk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 krm salt
  • ¾ dl kakao
  • 1 ägg
  • 3 dl mjölk
  • 75 g smör
  • 2 msk raps- eller matolja
  • 150 g mörk choklad (70 %)

Tillagning

  1. Sätt ugnen på 200 grader (175 grader om man har varmluftsugn).
  2. Blanda strösocker, vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao.
  3. Smält smöret och låt det svalna något.
  4. Vispa ägg, mjölk, smör och olja i c:a 2 minuter med elvisp.
  5. Rör ner äggsmeten i mjölblandningen till en jämn smet.
  6. Fördela smeten i 12 stora muffinsformar. De ska vara fyllda till strax över halva formen.
  7. Hacka chokladen grovt och tryck ner halvägs mitt i muffinsen.
  8. Grädda mitt i ugnen c:a 20-25 minuter



    p.s vi är fortfarande online!
    men det börgar bli som sista chansen för att chatta med osss och vi kommer inte ha såna här trevliga kvällar ofta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0