middag med margit

Hej allihopa.
Henny här igen, fast den här gången tänkte jag uppdadera om gårdagensmiddag.
Det var så att Margit hade bjudit över mej och min dotter Sandra 27 år och min man Åke hem på middag till henne och hennes yngsta son Niklas 30 år och hennes man Kurt.
Men det var tyvär så att både Margit och jag glömde fota maten så ni för överleva med dom otroligt smarriga recepten.
det blev ingen förett denna gång
men som varmrätt fick vi laxspett som hon hade hittat recepten från ICA.
och som efterrätt fick vi nån underbar chokladmousse med irish cream som hon hade fått av nån vän.

här är recepten som jag varmt kan rekomendera!

LAXSPETT

Ingredienser

Portioner: 10 p på ett buffébord

1 kg laxfilé

Glaze
2 dl mango chutney
4 msk äppelcidervinäger
4 msk vatten
2 msk grönsaksfond
ca 2 tsk sambal oelek

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
1. Skär laxen i 10 bitar. Trä bitarna på blötlagda spett.
2. Vispa samman ingredienserna till glazen i en skål.
3. Grilla spetten ett par minuter på båda sidor tills de är genomstekta. Pensla med glazen mot slutet.


Chokladmousse med irish cream

INGREDIENSER

175 g mörk choklad, 70 %
3 msk florsocker
2 msk Baileys irish cream
1 äggula
2 dl vispgrädde

Garnering:
1 ,5 dl vispgrädde
1 msk Baileys irish cream
chokladdekorationer
6 kumquats, skivade

SÅ HÄR GÖR DU

1 Bryt chokladen i bitar och lägg den i en vid glasskål. Smält chokladen över en kastrull med kokande vatten eller ca 3 minuter i mikron på full effekt. Rör chokladen jämn.

2 Ta ett par skedar av den smälta chokladen och ringla till små chokladdekorationer på ett bakplåtspapper. Låt dem stelna.

3 Tillsätt florsocker, Baileys irish cream och äggula till den smälta chokladen. Rör kraftigt i krämen och låt den svalna något.

4 Vispa grädden mjukt. Är grädden för hårt vispad blir moussen grynig. Rör ner 1/3 av grädden i chokladen och rör kraftigt. Vänd ner resten av grädden och fördela sedan smeten i serveringsglas. Ställ i kylen en timme.

5 Vispa grädden och tillsätt Baileys irish cream. Spritsa på chokladmoussen. Dekorera med chokladfigurer och kumquats.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0